Perjantain pikaset E. ilontalo  

Kissajoogaa

Tästä joogasta sopii kaikkien ottaa oppia. Tässä ei tarvita esilämmittelyä, vaan yleensä joogit hakeutuvat suoraan valitsemaansa asanaan fiiliksen mukaan. Vastaliikkeet suoritetaan heti asanasta noustua. Hengitysparien sijaan kissajoogassa kerrotaan asennossa viipymisen kesto. Yrittäkää päästä mukaan rentoon tunnelmaan kuvien huonosta laadusta huolimatta.

Aloitetaan:

Pallo-asana. Vasta-alkajallekin helppo asento, jossa ainoa vaatimus on saada asennosta mahdollisimman pallomainen. Asennossa selkä on mahdollisimman pyöreä ja siinä viihdytään kauan. Vanhat tekijät vetävät tässä asennossa useamman tunnin, aloittelijoille suositellaan kerralaan max. 1 tunti.

Eteenpäin katsova kissa. Tehdään yleensä asanoiden välissä. Voidaan tehdä myös silmät kiinni. Ei kovin pitkäaikainen asana, yleensä n. 10 min., ellei joku avaa sitä ennen ovea tai anna ruokaa… tai joogia ala väsyttämään, jolloin se siirtyy takaisin esim. pallo-asanaan.

Sirppi-asana. Muuten sama, kuin pallo-asana, mutta pää ja jalat ovat irti toisistaan. Kesto voi olla sama, kuin pallo-asanassa. Kokeneemmat kissajoogit saavat kulumaan lähes koko päivän vaihtamalla vain näiden kahden asanan välillä. Sitä ei suositella aloittelijoille. Johto ei ole pakollinen apuväline.

Taivutettu kiinalainen on erittäin vaativa asento ja sitä suositellaan vasta, kun muut asanat sujuvat helposti useamman tunnin ajan. Asennolle on ominaista, että etutassut sulautuvat mystisesti yhteen ja häntä on kiepsautettu taka-tassujen yli. Tämä suoritetaan normaalisti silmät kiinni, mutta ohjaaja herpaantuu hyvin herkästi kuvaustilanteissa. Kesto n. kaksi tuntia. Hyvänä päivänä menee enemmänkin.

Helpoitettu variaatio Taivutetusta kiinalaisesta, jossa etutassu saa olla suorana ja pään ei tarvitse olla niin voimakkaassa takakenossa.

Ylöspäin katsova kissa. Taivutetun kiinalaisen jälkeen on ehdottomasti tehtävä vasta-liike, että vartalossa pysyy tasapaino. Toista liikettä, kunnes joku avaa oven.

Puoli-uni-asanassa etutassut ristitään ja käperrytään puolinukkuvaan asentoon, mutta ollaan samalla valppaana. Pää ei laskeudu kertaakaan lattiaan. Silmiä pidetään sekä kiinni, että auki. Kesto ei ole kokeneillakaan kissajoogeilla hyvin pitkä, max. 30 min. Aloittelijat jaksavat tässä asennossa yleensä vain n. 15 min. ennen kuin siirtyvät esim. sirppi-asanaan. Johto ei tässäkään pakollinen.

Keskellä kulkuväylää-asana on kissajoogeilla hyvin suosittu asento. Tämä asento otetaan usein ennen ruoan ilmestymistä kuppiin. Se ei ole kaikista rentouttavin, mutta kaikista asennoista tämä antaa ehkä eniten. Tässäkin asanassa ollaan yleensä silmät kiinni ja pää lepää lattialla, mutta kuten ohjaajamme tässä näyttää, niin siitä pääsee myös hetkessä hereille ja tarvittaessa siirtymään esim. ruokakupille. Lyhytkestoinen asana, n. 20 min.

Alaspäin katsova kissa. Suosituin ja helpoin vastaliike, joka sopii kaikkien lepäävien asanoiden vastapariksi.

Olet nyt nähnyt yhden osan kissajoogaan kuuluvista lukemattomista asanoista. Leppoisaa ja notkeaa perjantaita!

Leave A Comment